Na heel wat jaar trouwe dienst is mijn ondertussen ietwat krakkemikkige fiets aan vervanging toe. Nu wil ik een nieuwe fiets (niet elektrisch) kopen, maar ik weet niet zo goed waar ik een goeie simpele degelijke fiets kan kopen. Voor mijn gevoel heb je heel veel fietsen allemaal toeters en bellen als speciale vering in de vork, gekke ketting, enz. Zelfs versnellingen en handremmen vind ik niet nodig, die kunnen alleen maar stuk en een achteruittraprem doet het voor mij prima.
Terwijl waar ik op zoek ben is eigenlijk min of meer een ov-fiets: onderhoudsvriendelijk, simpel, met als een luxe zo’n ingebouwde dynamo+licht. Of anders iets swapfietsachtigs: onderhoudsvriendelijk, simpel, met als enige luxe zo’n lampje die werkt op wat magneten tussen je spaken.
Maar nu de vraag: waar koop ik een ovfietsachtige fiets?
Derailleur versnelling, die met die ketting open en in een soort haakje, die vergt veel onderhoud, slijt sneller en gaat op den duur stuk. Die met een dichte kettingkast en een blokje aan de zijkant, dat is een naafversnelling en is bijna niet kapot te krijgen.
Het voordeel aan een derailleur is dat het repareren, als het ooit nodig is, makkelijker is. Daarnaast passen er makkelijker meer versnellingen op (vaak minimaal 21) en schakelt het efficienter zonder veel tijdsverlies waardoor het geschikt is voor sportievere fietsers.
Misschien dan toch maar eens kijken naar een naafversnelling
@thesylveranti als je het niet erg vindt om er flink voor te betalen: een Santos of Koga met riem en Rohloff of Pinion. Kun je de wereld mee over fietsen.
Deze merken zijn wel heel erg ✨innovatief✨, terwijl naar mijn idee de fiets toch al echt min of meer uitontwikkeld is. Ik was juist op zoek naar iets simplers. Maar toch bedankt voor de tip :)
@thesylveranti was fijn om mee te lezen, als ik nog eens een nieuwe stadsfiets neem (heb nu een roetz) wordt het ook die gazelle :) al verwacht ik echt dat die dan een riem heeft ipv een ketting.